TEMPAHAN UNTUK KAWASAN SIBU DIALU-ALUKAN.. Pengumuman : Kelas masakan dan produk kami ada dijual di Tkt. 1,Shoplot 26, Lorong satria 2B,Taman Desa,Sibu mulai 15 SEPTEMBER 2012. Sesiapa yang berminat sila hubungi admin di 013-8174166 Kami juga ada menjual produk lain. Keterangan lanjut, sharingiscaringasma.blogspot.com

Saturday, March 1, 2014

Kuih Sepit atau Kapit Mini

Asslamaualaikum,
kali ini bukan nak share  resepi, ni nak cerita tentang kuih sepit yang popular di Sarawak atau kat tempat lain mungkin dikenali sebagai kuih kapit. Di sarawak ini, biasanya kalau musim perayaan tahunbaru cina, kuih ini sebagai hidangan yang tidak kurang popularnya. Ini kuh tradisional, akan leceh juga membuatnya dan memerlukan kesabaran yang tinggi. Kalau saya memang tak sanggup nak duduk di depan dapur berjam-jam lamanya.

Kuih sepit yang tradisional biasanya digulung ataupun dilipat. Apa yang saya nak share di sini ialah keunikan kuih sepit ini. Penduduk di kampung ini sangat kreaktif. Mereka gulung kecil dengan mengguna sepit yang dibuat khas. Sepit tu bercabang memudahkan proses menggulung. Kemudian dipotong lebih -kurang panjang 1 inci. Bila buat macam ini, lebih mudah dimakan.

Tengoklah kuih sepit atau kapit mini



Adunan dimasuk dalam botol sos untuk memudahkan pengenadiannya.




Acuan yang diguna agak besar, yang ditempah khas. Itu kayu yang diguna untuk menggulung adunan yang masak.



hanya sedikit adunan diletak diatas acuan, kemudian kepitkannya..



Gulungkan adunan seperti dalam gambar



Kemudian guntingkan seperti ini.




kuih yang dah siap..



No comments:

Post a Comment