TEMPAHAN UNTUK KAWASAN SIBU DIALU-ALUKAN.. Pengumuman : Kelas masakan dan produk kami ada dijual di Tkt. 1,Shoplot 26, Lorong satria 2B,Taman Desa,Sibu mulai 15 SEPTEMBER 2012. Sesiapa yang berminat sila hubungi admin di 013-8174166 Kami juga ada menjual produk lain. Keterangan lanjut, sharingiscaringasma.blogspot.com

Thursday, April 11, 2013

Pekasam Sawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Balik dari kerja semalam ternampak emak sedang membuat sesuatu. Sejak ada blog ini, biasa saya tak akan lepaskan peluang untuk share ap-apa resepi, terutama sekali resepi ibunda. Yang biasanya kita tak boleh google kat internet. Kadang-kadang, bila adik-adikatau kawan-kawan bertanya, mudah saja nak jawab..checklah di blog hehe.
 Ok panjang pula pembuka kata ni, Pernah tak makan pekasam sawi? Budak muda-muda mungkin ada jangankan makan , tak tahu pun kewujudan makanan ini hehe. Kalau di sarawak in..biasa kalau kita sebut pekasam mesaiee iban., biasanya orang tau. Biasa jarang ada dijual, kalau nak makan kena tempah atau buat sendiri.
Ini resepi yang saya dapat setelah interview ibunda hehe:



Bahannya :
1.Sayur sawi pahit atau sawi iban.. lebih kurang dalam 250 gm kot. kalau kat sarawak beli dalam 2 ikat.
2.Garam masin sedikit dari masakan biasa.
3. Air dalam 3 cawan
4. Nasi segenggam

Cara membuatnya :
1. Sayur sawi cuci bersih dan jemur sekejap sehingga daunnya sedikit layu.
2. 3 cawan air dimasak sehingga mendidih , kemudian masukkan garam , biar masin sedikit.
    Biarkan air garam suam.
3. Bila air garam sudah suam, masukkan segenggam nasi dan masuk sekali daun sawi yang layu dan picit-picitkan daun sawi bersama nasi tersebut. Selepas itu simpan dalam bekas bertutup. Botol kaca lebih baik dari bekas plastik. Perap selama seminggu .

Cara hidangan;
Ambil daun sawi tadi, potong ikut cita rasa masing-masing.
Tumis bawang merah dan cili ikut selera masing-masing, kemudian masukkan sawi pekasam tadi. boleh dimakan bersama nasi.

Rasanya lebih kurang macam sawi masin yang biasa di jual di pasar. Cuma kalau kita buat sendiri, kita dah pasti kebersihannya dan bahan yang kita guna.
Selamat mencuba..




No comments:

Post a Comment