TEMPAHAN UNTUK KAWASAN SIBU DIALU-ALUKAN.. Pengumuman : Kelas masakan dan produk kami ada dijual di Tkt. 1,Shoplot 26, Lorong satria 2B,Taman Desa,Sibu mulai 15 SEPTEMBER 2012. Sesiapa yang berminat sila hubungi admin di 013-8174166 Kami juga ada menjual produk lain. Keterangan lanjut, sharingiscaringasma.blogspot.com

Friday, August 7, 2015

Resepi Roti Paling Ringkas Step by step for beginner

Assalamaualaikum, lamadah tak update resepi kat sini.  Zaman sekarang serba serbi mudah. kalau malas nak buat roti, beli saja di kedai. Tapi kalau boleh buat sendiri, sudah pasti lebih murah dan lebih selamat sebab kita yang buat sendiri. Sudah pasti kita tak akan guna bahan pengawet sebab tak perlu simpan banyak. buat ikut keperluan saja.

Pernah tak mengalami situasi ini , bila bersemangat nak buat roti. Cari resepi kat internet, banyak bahan yang kena guna. Untuk orang yang tak berapa rajin ke dapur, sudah pasti akhirnya ke kedai juga untuk beli roti.

Kali ini, admin nak share resepi yang sangat simple. Resepi dari ibu tersayang. Orang dulu-dulu mana ada guna bahan macam-macam, tapi rotinya sedap juga. Admin rasa sesuai untuk makan sendiri.

Bahan :
500gm tepung gandum
4 sudu makan gula
2 sudy kecil yis
2 sudu makan majerin
1 sudu  makan water roux. ( Ini admin tambah, resepi yang asli , tak letak pun hihi )
1 cawan air.

Cara :
1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk adunan dan gaul.




Biarkan adunan selama 1-2 jam atau kembang 2 kali ganda.


Selepas 2 jam, kita tengok nanti k

No comments:

Post a Comment