TEMPAHAN UNTUK KAWASAN SIBU DIALU-ALUKAN.. Pengumuman : Kelas masakan dan produk kami ada dijual di Tkt. 1,Shoplot 26, Lorong satria 2B,Taman Desa,Sibu mulai 15 SEPTEMBER 2012. Sesiapa yang berminat sila hubungi admin di 013-8174166 Kami juga ada menjual produk lain. Keterangan lanjut, sharingiscaringasma.blogspot.com

Wednesday, April 18, 2012

Mengayam Ketupat

Salam...
Kalau bercakap tentang ketupat, terinagt hari raya. M... teringat hari raya sebab ketupat hanya dihidang semasa kari raya. sekarang ini semuanya mudah, nak makan ketupat, ada ketupat segera. tak pandai menganyam ketupat , boleh upah orang atau beli kelongsong ketupat yang dah siap. Hanya perlu masukkan beras dan proses seteusnya akan jadi mudah. Disebabkan semuannya mudah, tak ramai generasi muda yang boleh menganyam ketupat. menyedari hakikat ini, saya ingin postkan video menganyam ketupat disini semuga boleh menjadi rujukan pada saya sendiri dan kepada sesiapa sahaja yang perlu.

Di sarawak, kita mengguna pucuk daun nipah untuk membuat ketupat.
ini antara jenis ketupat yang biasa dibuat.

1.Ketupat jering



2. Ketupat Lelaki;


3.Ketupat Perempuan :

ini antara jenis ketupat yang biasa dibuat. banyak lagi yang saya akan post kemudian.





1 comment:

  1. Hello, I am Elmer from the Philippines. Can you teach me how to make the "Ketupat Perempuan". Please post the pictures of the steps in making the "Ketupat Perempuan". Thank you very much.

    Halo, saya Elmer dari Filipina. Dapatkah Anda mengajarkan saya bagaimana membuat "Ketupat Perempuan". Silahkan posting gambar-gambar langkah-langkah dalam membuat "Ketupat Perempuan". Terima kasih banyak.

    ReplyDelete